Asuransi Bayar Sesuai Tagihan

Nabung Dapat Income

Bisnis Online

Investasi BCA

SOLUSI PRIA

Masa Subur Wanita


Kenapa anda perlu tahu masa subur wanita? Ada 2 sebab utama :

1. Untuk mempercepat kehamilan.
2. Untuk menunda kehamilan.

Kedua-duanya adalah sama penting. Ilmu ini  boleh anda sebarkan dan digunakan secara praktikal.



Pahami masalah Haid

  Masa haid wanita berlangsung setiap bulan, secara beraturan yaitu  28-30 hari. Tetapi setiap wanita ada masanya sendiri - ada yang 25 hari dan ada yang telat sehingga 35 hari. Tetapi secara umumnya adalah 28-30 hari.

Terdapat beberapa fase dalam masa haid. Anda perlu memahami fase ini.

Hari 1-4

Ini disebut fase pengeluaran haid (menstruation) - ketika ini darah haid keluar. Hari pertama haid adalah penting untuk diketahui karena ini merupakan di mana fase ini bermula. Pada hari pertama haid datang, kita perlu beri tanda pada kalendar dan juga pada saat terakhir haid. Sebaiknya ditandai setiap bulan bila anda ingin mempercepat kehamilan.

Hari 5-13

Ini disebut fase follicular. Pada fase ini, hormon estrogen meningkat. Ketika fase follicular ini berlangsung, darah akan berkumpul di dinding rahim dan menebal untuk persediaan mengandung. Di kawasan ovari pula, telur yang berada di dalam bekasnya akan menjadi semakin matang.



Hari 14

Waktu inilah satu proses peneluran yang dipanggil ovulasi berlaku. Telur akan keluar daripada sarangnya disebabkan oleh peningkatan mendadak sejenis hormon yang dipanggil Luteinizing Hormone (LH). Telur ini bila tidak disenyawakan oleh sperma akan mati dan hilang. Sekiranya ia disenyawakan, ia akan turun melalu saluran fallopio ke rahim.

Hari 15-28

Ini disebut fase luteal atau fasa secretory. Selepas telur dikeluarkan dari sarangnya, sejenis hormone  progestron akan masuk ke sarangnya (corpus luteum). Ini menyebabkan dinding rahim semakin menebal. Setelah progestron semakin berkurang karena tidak terjadinya persenyawaan , maka dinding ini akan menipis kembali.

Waktu Terbaik

Setelah anda paham masa haid di atas, waktu yang terbaik untuk bersama suami-isteri adalah pada hari ovulasi berlaku. Ini adalah karena ketika itu telur baru saja keluar daripada sarangnya.

Kapan ini terjadi ? Sebenarnya  adalah lebih kurang 14 hari daripada hari pertama haid seterusnya atau ketika fase luteal bermula.

Ini adalah karena fase luteal mengikut kiraan kebiasaannya berlaku selama tepat 14 hari setelah berlangsungnya ovulasi, sedangkan fase folicullar  bisa berubah-ubah. Jadi waktu subur adalah 14 hari sebelum hari pertama haid yang seterusnya.

Sekiranya haid anda adalah tetap 28 hari, tidak jadi masalah untuk mengira waktu subur anda. Sekiranya haid anda berubah-ubah, inilah timbulnya masalah mengira waktu subur.

Cara Lain Mengetahui Waktu Subur

Pada waktu subur, suhu badan wanita akan naik sedikit dalam satu derajat celcius. Juga terdapat cairan lendir yang jernih di kemaluan. Ini adalah disebabkan hormon yang meningkat ketika itu.

Menghitung Waktu Terbaik Untuk dapat mengandung.

Oleh kerana telur atau ovum tidak mempunyai jangka hidup yang lama, yaitu dalam lingkungan 1-2 hari saja, maka masa waktu untuk dapat hamil adalah sangat terbatas. Oleh itu sperma dicipta dengan kelebihan yang lain pula.

Selain daripada berjuta-juta sperma dilepaskan, ia juga boleh bertahan selama 3-5 hari. Ini artinya, sebaiknya suami-isteri berhubungan 3 hari sebelum masa subur, atau 2 hari setelah masa subur, maka ada peluang untuk telur itu berjumpa dengan sperma yang hidup lebih lama.

Oleh karena itu, untuk dapat hamil, pasangan boleh berhubungan pada hari ke 11, 12, 13, 14, 15 atau/dan 16 untuk mendapatkan waktu optimum hari kesuburan sekiranya haid anda datang secara konsisten selama 28 hari. Maka masa subur adalah pada hari ke-14.

Anda boleh coba setiap bulan untuk beberapa bulan sekiranya tidak berhasil. Ini  untuk memastikan masa subur adalah sesuai dengan waktu bersama anda.

Menghindar dari kehamilan dengan mengetahui masa subur wanita.

Selain  untuk menpercepat kehamilan, ada pasangan yang ingin menunda kehamilan dengan sistem kalendar.

Bila pengetahuan kita kurang, sistem kalendar adalah berisiko dan tidak seberapa tepat. Ini dikarena anda mungkin salah perhitungan, atau kedatangan haid yang tidak  teratur menyebabkan masa subur diluar dari kebiasaan.

Oleh karena anda tahu sperma hanya bertahan selama 5 hari di dalam rahim (ada kajian menunjukkan 7 hari!), jadi 5 hari sebelum dan sesudah masa kesuburan adalah waktu yang  tidak boleh berhubungan suami-isteri ataupun terpaksa maka gunakan alat kontrasepsi yang lain.

Ada juga yang mengira 3 hari sebelum dan sesudah masa subur. Ini lebih berisiko. Semuanya terserah kepada anda sendiri. Seperti yang dinyatakan tadi, cara ini tidak beberapa tepat dan mempunyai risiko yang tersendiri.



Category: 0 komentar

Tidak ada komentar:

Posting Komentar